søndag 9. februar 2014

Har svart belte i krim - blir seriedronning


Nybakt serieforfatter Monika Nordland Yndestad (49) fra Søreide har svart belte i krimsjangeren. Og i Sagaen om Isfolket. Nå vil Aller Forlag gjøre henne til Norges nye seriedronning.

– Ja, jeg er nok mer en middels interessert i krimsjangeren, medgir Monika N. Yndestad.

En titt på CV bekrefter dette. Monika har bakgrunn som krimjournalist og hun har 14 års erfaring som avisanmelder av krimbøker. Det var også i retten hun møtte mannen sin, forsvarsadvokaten Steinar.

Historien stopper heller ikke der. Monika debuterte som forfatter i 2003 med rusromanen Overdose. To år senere utga hun dokumentarboken Drapsmysterier fra Bergensområdet. To krimbøker har det også blitt. I 2012 utga hun Jentene fra balletten, som ble kåret til årets beste krimdebut og tildelt Mauritz Hansen-prisen. I januar i år var oppfølgeren klar. Den heter Gapestokk.

Slik fikk hun ideen til Fyrstikkpiken
– Det var en av historiene i Drapsmysterier som inspirerte meg til å skrive romanserien Fyrstikkpiken. De færreste vet at løvene som pryder inngangen til Stortinget er hugget ut i sult og slaveri. I Drapsmysterier skrev jeg om mannen bak dem. Han het Gudbrand og han ble dømt for drap i Bergen, og sendt til slaveri på Akershus festning. Fra festningen var det ikke lange veien til Vika, sier Monika.

Gudbrand er ikke hovedperson i serien, men han får en viktig rolle.

– Dette er først og fremst historien om fyrstikkpiken Malene, men der også Gudbrand er skrevet inn. Jeg tar utgangspunkt i virkeligheten, men serien må likevel ikke ses som en historiebok. Jeg har skapt mitt helt eget univers. Mitt Vika skal være spennende og hjertevarmt, og tro mot seriesjangeren, sier Monika.

FÅ FØRSTE BOK GRATIS HER.

Har elsket sjangeren lenge
Forfatteren er ikke ukjent med serier. På 1980-tallet var hun så oppslukt av Sagaen om Isfolket at hun meldte seg på i Kvitt eller dobbelt.

– Jeg ble innkalt til test, men kom ikke på TV. Det viste seg at Sagaen om Isfolket var det mest populære temaet dette året, men over 50 påmeldte, ler hun.

Senere har Monika selvsagt lest serien Hanseatene.

– Det gleder meg stort at denne serien blir reutgitt, sier hun.
           
Privat har Monika det heldigvis roligere. Hun bor på Søreide i Bergen med mann og yngste datter og fire dyr. Pusekatten Leo (11), border collien Dillion (1) og marsvinene Jack og Tony (4). Og ja, de to sistnevnte er oppkalt etter Jack Bauer og Tony Almeida i TV-serien 24.

– Som hundeeier har jeg ingen fritidsproblemer. Dillion og jeg utvikler tanker om handlingen på tur og vi finner nye plott bak hver busk og hvert grantre, smiler hun.

Monika har 25 år bak seg fra pressen. Hun skriver nå på  heltid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar